E-commerce, czyli jak kupują Polacy w internecie i o tym, jak rosną zakupy online. E-konsumenci kochają zakupy przez Internet, przez co dokonują ich coraz częściej i pewniej. Zdecydowanie przekłada się na to ich nieskomplikowana forma, duże możliwości wyboru oraz wygoda.

Czym jest e-commerce?

W ogólnym tłumaczeniu e-commerce stanowi wolną gospodarkę. Dotyczy różnych transakcji dokonywanych za pomocą sieci online. Jest to pojęcie, które swoje źródło ma w języku angielskim, a oznacza – handel elektroniczny. Najbardziej powszechny przykład e-commerce stanowią sklepy internetowe.

Z raportu „Wojna światów, czyli cała prawda o handlu online i offline” wynika, że wartość obrotów generowanych w całym polskim handlu wynosi obecnie prawie 440 miliardów złotych. Jedna trzecia tych obrotów, 126 miliardów, powstaje w kanałach nowoczesnej dystrybucji, czyli centrach handlowych, a jedną dziesiątą, 39 miliardów, generują transakcje zawierane w kanałach elektronicznych.

E-commerce rośnie w siłę

Według raportu – E-commerce w Polsce 2019 – mamy w naszym kraju ponad 27 mln internautów.

Z tego 62% dokonało kiedykolwiek zakupów online, a aż 60% robi regularne zakupy w polskich e -sklepach.

Jak kupują Polacy online

Zachowania zakupowe internautów różnią się w zależności od ich płci, wieku, wykształcenia czy sytuacji ekonomicznej
– poszczególne grupy dokonują różnych wyborów jeśli chodzi o kategorie produktów czy częstotliwość zakupów online.

Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy mężczyźni, częściej niż kobiety, interesowali się kupnem online sprzętu RTV / AGD,
urządzeń mobilnych i akcesoriów GSM, samochodów i części samochodowych, ubezpieczeń, gier, sprzętu i oprogramowania
komputerowego oraz artykułów kolekcjonerskich.

Natomiast osoby do 24 roku życia częściej, niż pozostałe grupy wiekowe,
kupowały bilety do kina czy teatru, gry komputerowe, multimedia i oprogramowanie komputerowe.

75% respondentów deklaruje, że w zakupach internetowych najbardziej przekonuje ich całodobowa dostępność, która gwarantuje niezależność w zakupach

Cyfrowi konsumenci cenią sobie dogodne metody dostawy, w pierwszej kolejności wskazując doręczenia kurierskie pod wskazany adres, a następnie paczkomaty. Polscy konsumenci znacznie zmienili swoje zwyczaje i ścieżki zakupowe, jednak nadal kupują zgodnie z ideą „smart” – optymalizując zakupy.

Zależy im na rozwiązaniach, które ułatwiają i przyspieszają zakup, bądź też pozwalają na dokonanie trafniejszych wyborów. Polscy konsumenci wybierają nowoczesne metody płatności i dostawy, eksploatując takie rozwiązania, jak szybkie przelewy, karty zapamiętane w sklepie, BLIK, czy płatności z odroczonym terminempowiedziała Patrycja Sass-Staniszewska
Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Jak wygląda standardowy e-shopper

W raporcie GfK nakreślony został profil  e-shoppera. Jest to przede wszystkim osoba z dostępem do internetu, najlepiej z dużego miasta. – Mężczyźni częściej przeglądają w Internecie różne oferty, jednak to kobiety częściej dokonują zakupów, także w kategoriach np. mody męskiej. Najważniejsze jednak są pieniądze. Aby być e-shopperem, należy mieć wolne środki na konsumpcję – komentuje Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK.

Zamożność konsumentów determinuje wielkość rynku e-commerce. Im wyższa zamożność, tym większy odsetek populacji aktywnie kupuje online. – Według GfK w ramach handlu elektronicznego szczególnie rozwijał się będzie rynek tańszych zamienników, czyli sklepów dyskontowych online, centrów outlet owych, konceptów oferujących nieznane, nowe lub świeże kategorie produktów. Prognozowany jest również wzrost liczby platform oferujących tańsze produkty wzorowane na znanych markach – dodaje Dwojak.

Chcesz dołączyć do grupy biznesowej w e-commerce? Zobacz, w jak prosty sposób możesz założyć swój własny sklep internetowy – zalety-sklepu-na-woocommerce

Skontaktuj się z nami, jeśli nie wiesz jak skonfigurować swój sklep online. Już wkrótce opiszemy też, jak wygląda wdrożenie sklepu internetowego i jak stworzyć sprzedającą stronę produktową!