ikona do pojęć związanych z digital marketingiem

…co ja tu robię

… FAQ

Jeżeli zaciekawił cię temat digital marketingu, zapraszam po więcej. Poniżej znajdziesz ściągę z podstawowych zagadnień związanych z kreowaniem wizerunku w sieci. Temat bez końca…, ale podstawy  znać trzeba. Lepiej zrozumiesz, co jesteśmy w stanie dla ciebie przygotować i dlaczego 68% wydatków na reklamę zostaje wpakowane w interaktywną formę ich prezentacji.

Strony internetowe 

Testy A/B 

Testy AB  przeprowadzane są dla dwóch lub więcej wersji tej samej strony, kampanii online lub pojedynczej reklamy. Na podstawie zachowania użytkownika wybiera się elementy zoptymalizowane  technicznie i wizualnie. Testy A/B należy przeprowadzać dlatego, że nasze subiektywne oceny nigdy nie są zgodne z potrzebami użytkowników. Prawidłowo przeprowadzone testy np. wizualizacji witryny pozwalają wyeliminować błędy w prawidłowym odbiorze treści strony. 

AMP / Accelerated Mobile Pages 

Przyśpieszone strony mobilne. To strony po tuningu. Optymalizacja podobna do przygotowania samochodu do rajdów, w tym przypadku mobilnych. Wybieramy z niej najlepsze części, osadzamy na lekkiej ramie, wgrywamy skrypt Java. I mamy stronę, z którą docieramy nawet do użytkowników z bardzo słabą przepustowością łącza internetowego, których na świecie wciąż jest bardzo dużo. 

AdSense

Platforma reklamowa Google. Reklama na stronach internetowych w formie tekstu, banerów, wideo. Popularna do monetyzacji np. blogów. Dlaczego nie proponujemy banerowej formy zarabiania i reklamowania? Ponieważ 40% użytkowników internetu blokuje tego typu reklamy. 

Algorytm

Jest to sposób, w jaki portale oraz wyszukiwarki odnajdują najlepszą treść do danego zapytania. Aby twoja treść pojawiła się w wynikach wyszukiwania, musi być zbudowana zgodnie z wytycznymi algorytmu. To jego aktualizacje sprawiają, że zyskujesz lub tracisz na widoczności swojej witryny. Jeżeli dostosujesz swoją witrynę do algorytmu, to twoje szanse na wysokie pozycje wzrastają. Co kilka miesięcy np. Google robi większą aktualizację i sieje popłoch wśród webdeveloperów. Z naszego doświadczenia wiemy, że panika nie jest wskazana, a dobrej jakości treść bronią się same. 

CTA / Call to Action 

CTA, czyli wezwanie do działania. Dlaczego użytkownik nie wraca do sklepu internetowego albo dlaczego nie zapisał się na newsletter? Jeżeli w trakcie przeglądania twojej witryny nie dasz mu do działania kilku okazji, to na pewno nic nie zrobi. Banery, artykuły na blogu lub landing page, warto zaopatrzyć w moduł, który przybliży do celu zainteresowanego użytkownika. 

Chatbot

Chatbot to wirtualny asystent, zbudowany na nowoczesnym algorytmie i mocnym silniku (program). Automatyzuje proces komunikacji użytkownika z naszą firmą. Potrafi trafnie odpowiadać na najczęściej zadawane pytanie w kilkunastu nawet językach. Umieszczamy go w różnych kanałach komunikacji, by w odpowiednich momentach wchodził w interakcje z odwiedzającym. Potrafi zbierać, segregować i analizować dane zebrane na czacie. Zintegrowany z CRM, przez 24/7 zapewnia doskonałą obsługę klienta. 

Domena

Jest to lokalizacja, adres strony www, ale także pierwszy kontakt bota z twoją witryną. O prostą nazwę coraz ciężej. Istnieje coś takiego jak rynek wtórny domen. Trochę czasu i jesteś w stanie znaleźć słowo z grupy branżowej. A przy odrobinie szczęścia można upolować ciekawą MOCNĄ nazwę z bonusami.

Googlebot

Bot – inteligentny program uczący się miejsca położenia informacji na stronach internetowych. Jego zadanie to miliardy kilometrów kodu do przekopania i co chwile nowa treść do indeksacji. Codziennie od nowa, ponieważ coś się pojawia i coś znika (przy okazji zmieniając pozycję podobnych stron). Sposób, aby Googlebot był naszym sprzymierzeńcem? Intuicyjna struktura strony, optymalny URL oraz  najlepsza treść. To tak na początek…

Nagłówek H

Najczęściej zaniedbywana część w publikacjach każdej treści. Otagowane nagłówki pokazują strukturę informacji na stronie, są kierunkowskazami do treści właściwej. H1, H2, H3, H4, H5, H6 to hierarchia, w jakiej masz zamiar publikować. Im ważniejszy nagłówek, tym treść powinna być ważniejsza. Prawidłowo skonstruowany wpis powinien posiadać min 3 otagowane nagłówki. Jeżeli nieprawidłowo wskażesz hierarchie, moc twojej treści spadnie. Na szczęście są programy ułatwiające uporządkowanie wszystkich H indeks. 

Interfejs użytkownika / UI

Jest taka książka opisująca, jak zbudowane są strony największych portali. I chociaż minęło już kilka lat od jej publikacji, to nic się nie zmieniło. Interfejs UI musi być intuicyjny, tak aby nawet 8-latek nie miał problemu z odnalezieniem kluczowego słowa. Lecz nie może być dziecinny. Użytkownik przy pomocy stylu musi być wprowadzany w klimat strony. Pełne zadowolenie osiągniesz, gdy spójna treść będzie go prowadziła do kilku ważnych miejsc w twojej witrynie. Wycieczka nie kończy się na „pierwszej stacji”. Jeżeli szybko doprowadzisz go w miejsce nagrody, jest duża szansa, że wróci po więcej lub pozostawi ślad po swojej obecności np. w postaci zapisu na newsletter. To na jak długo pozostają internauci na twojej stronie, ma ogromny wpływ na wyniki twojej witryny w wyszukiwarce

Wyniki rozszerzone

Czy zwracasz uwagę na opinie na temat produktu lub usługi? Za pomocą wyników rozszerzonych wysyłasz podpowiedź, wstępną prezentację. Możesz w skróconej formie zaprezentować cenę, stan magazynowy, zdjęcie czy opinię od odwiedzających witrynę. Wszystkie rich results są wstępną rekomendacją przeglądarki co do treści, jakich informacji można się spodziewać wewnątrz strony. 

Research

Praca badawcza. Research powinien być przeprowadzany dla nowych treści jak i celem uaktualnienia starych.  Jeżeli na tym etapie zawalisz, to reszta działań promocyjnych jest bezcelowa i bezzwrotna. Istnieją miliony firm, które próbują czerpać zyski, przeszukując i kopiując konkurencję. Niektóre trafiają za to pod sąd, dla innych jest to bodziec do ulepszeń i rozwoju. Research to dokładne studiowanie tematu by nowo powstała treść była świeża i jak najlepiej odzwierciedlała oczekiwania odbiorców. Kompletny rekonesans podpowiada jak, kiedy i gdzie działać, by trud włożony w dostarczanie contentu się opłacił.

Meta description

Meta opis pokazuje wyszukiwarkom, co znajduje się na danej stronie. Jeżeli prawidłowo zamieścisz informacje na temat zawartości strony, boty łatwiej powiążą jej treść z zapytaniami użytkowników. Jeśli prawidłowo dopasujesz meta description do zawartości, to internauta odnajdzie przydatną treść. Warto w meta opisie zamieszczać powiązane rodziny słów kluczowych, by zniechęcić „przypadkowych wpadaczy” do bezcelowych odwiedzin.

Meta tag

To kawałek kodu wprowadzany w nagłówku podobnie jak wszystkie meta, wskazujący najważniejsze dane strony. Przeczytałem ostatnio, że wyszukiwarka Googla pomija niektóre tagi i wyświetla głębszą zawartość strony, ale dzieje się tak, gdy otagowanie jest błędne lub treść została niewłaściwie dobrana.

PageRank

To taki wewnętrzny ranking stron internetowych… Algorytm Googla oparty o znalezienie stanu ustalonego w łańcuchu Markowa …:) A prościej? Można to wytłumaczyć tak: link do naszej strony z witryny o lepszej jakości ma większą wartość niż z witryny mniej znanej i lubianej, co ma znaczący wpływ na pozycję linkowanej treści. Wyniki z PageRank nie są już od kilku lat upubliczniane. Dlatego wiele wyszukiwarek stworzyło własne algorytmy rankingujące strony ze względu na jakość linków.

Page Speed

Ważny wskaźnik badający szybkość pełnego ładowania się strony. Gdy pierwsza treść pojawia się szybko, a kolejne elementy ładowane są w tle, wtedy odczucia użytkownika dotyczące płynności są zdecydowanie lepsze. Należy dbać o wagę strony i korzystać z optymalizacji graficznej jak i tej w samym kodzie. Szybsza strona to wymóg szczególnie dla przeważających odwiedzin mobilnych. Istnieje sporo sposobów, by podkręcić prędkość wczytywania. Trzeba pamiętać przy tym o równowadze i „content podawać na porcelanie, a nie w korycie” 😉

Pageview

Każdorazowe pełne załadowanie twojej strony ma swoje odzwierciedlenie w wynikach pageview. Podgląd do danych masz pod Analyticsem. Wprowadzając zakres analizy, określisz pełną liczbę użytkowników kierowanych na twoje strony.

Responsive website

Strony muszą responsywnie reagować na rozdzielczość wyświetlania. Testujemy  każdy nowy element witryny dla kilku popularnych wyświetlaczy. Jeżeli dobrze wprowadzimy parametry wyświetlania do szablonu, to żaden użytkownik nie będzie miał problemu z wyświetleniem zoptymalizowanej treści. 

Robots.txt

Plik txt, to wytyczne dla robotów, które umieszczamy na serwerze strony internetowej. Podczas skanowania strony roboty wykonują polecenia w nim zawarte. Dotyczą one przede wszystkim zasobów strony, sposobu indeksacji oraz wskazują treści, które zostały zablokowane. Jeżeli pewne elementy strony nie powinny być widoczne dla użytkownika, robots.txt zablokuje do tych danych dostęp.

Rodo / Polityka prywatności 

Nikt nie lubi spamowania czy to mailowego, czy telefonicznego. Każdy użytkownik strony czy sklepu, chciałby mieć wpływ na to gdzie jego dane osobowe będą wykorzystywane. Rodo i polityka prywatności to elementy strony określające zakres przetwarzania danych, oraz sposób ich ochrony. Jeżeli administrator strona chciałby pozyskiwać informacje niejawne o odwiedzających np. poprzez formularz kontaktowy, musi każdorazowo otrzymać zgodę na ich gromadzenie.

Architektura witryny / UX 

Jak prawidłowo zaprojektować architekturę strony internetowej? Strukturę witryny trzeba oprzeć o UX. User eXperience to badania lub znajomość sposobu poruszania się użytkowników na stronie www. Jeżeli użytkownik błądzi i odchodzi bez konwersji, to znaczy, że albo treść jest niepoprawnie zaindeksowana, albo struktura strony jest nieodpowiednia. Porządkując linkowania, łączymy treści tak, by tworzyła spójną całość. Wprowadzamy kategorie, podkategorie, nawigujemy, by maksymalnie w 3 kliknięciach użytkownik dostał się tam, gdzie chce. Mały to błąd jeżeli internauta nie odnajdzie wprost odpowiedzi na zapytanie. Większy jest wtedy, gdy nie damy mu żadnej alternatywy, by pozostał na stronie. Struktura serwisu powinna być zgodna z UX. Czytelna, użyteczna, szybka, usystematyzowana, a jednocześnie zgodna z różnorakimi preferencjami. W momencie rozbudowy serwisu trzeba zwrócić uwagę na prawidłowe osadzenie kolejnego bloku w istniejącą już architekturę. Maksymalnie uproszczony interfejs generuje zdecydowanie większy ruch. A doświadczenia unikalnych użytkowników maksymalnie upraszczają interfejs.

Traffic / Ruch

Źródeł generujących ruch na twoją stronę jest kilkanaście. Lecz większość stron wykorzystuje zaledwie kilka. Każde z nich należy poważnie traktować i umiejętnie testować koszt jego pozyskania. By najoszczędniej wypromować witrynę, trzeba sprawdzić jakie działania najtaniej ściągają ruch na stronę.  Jeżeli widzimy coraz więcej stron  linkujących  do jednego z adresów w naszej domenie, należy sprawdzić, co mogło być powodem tego zachowania i powielić ten powód w kolejnych publikacjach. Jeżeli  z każdego źródła wprowadzisz do witryny 10 odwiedzających, a publikujesz ciekawe wpisy na blogu, YouTube, masz podcast, Facebooka, Instagram i prowadzisz aktywnie newsletter, a do tego linkujesz w ogłoszeniach, forach i komentarzach oraz gościnnie pojawiasz się na branżowym kanale, to sprowadzasz ruch na stronę. Wtedy łącznie np. 100 osób dziennie odwiedzi twoją stronę. Miesięcznie 3000 osób. Czy mając 100 klientów dziennie, potrafisz ich zainteresować swoją treścią, ofertą, marką osobistą? Traffic w przypadku stron internetowych jest pozytywną informacją.

URL / Uniform Resource Locator

URL-e – Adresy stron internetowych określające ich lokalizację. Nazwę protokołu np. https, nazwa dla serwera web np. www, domena np. agencjainteraktywnakielce, rozszerzenie np. .pl. Przyjazny URL będzie łatwy do zapamiętania i bezpośrednio związany z tematyką strony. Zamieszczony w postaci linku w innych serwisach z UTM daje sporo poznawczych możliwości .

UTM / Parametry Urchin Tracking Module

Generator UTM ów to prosty sposób, by zbudować unikalny adres UTM. Wykorzystamy go na przykład do remarketingu. Wprowadzając do niego przykładowo pixel Facebooka przeanalizujemy działania użytkowników w witrynie lub znajdziemy docelową grupę odbiorców.

Webmaster

Dlaczego Webmaster to nie jest zawód przyszłości? Kompletny projekt strony nie warto zlecać 1 osobie. Lepiej skorzystać ze specjalistów, którzy bardziej szczegółowo przeanalizują i zaplanują działania w sieci oraz zoptymalizują stronę www. Rozwój digital-u kreuje nowe działania i stanowiska. Sam webmaster takiej ilości pracy, nie jest w stanie ogarnąć nawet przy najlepszych chęciach. W 2021 roku bardziej pasującym określeniem na wakat webmastera jest digital projekt menadżer z podstawową  wiedzą webdevelopera.

Sklepy internetowe 

Analiza konkurencji

 

Analiza konkurencji, czyli pozyskiwanie danych ze stron, których działania trzeba śledzić. Koła nikt dwa razy nie wymyśli. Ale też nikt za skorzystanie z patentu konkurencji, nie będzie nas wielbił, w szczególności wyszukiwarki. I choć program do analizy wypluje nam frazy oraz ruch, jaki generują w witrynie, to nawet jeżeli stworzymy z nich najobszerniejszy content w sieci to i tak mamy iluzoryczne szanse na wykoszenie takim działaniem konkurencji. Dlaczego tak jest? Ponieważ analiza konkurencji ma ujawniać nisze, w których nasze autorskie prace najlepiej się odnajdą. Nie warto nastawiać się na walkę, trzeba skupić się na szukaniu najlepszej alternatywnej treści. Podejść do tematu niekonwencjonalnie. I zamiast pisać jako setny w tym roku artykuł o branży dziecięcej, lepiej napisać o ekologicznych zabawkach dla dzieci do lat 5 lub stworzyć ranking drewnianych interaktywnych mat edukacyjnych. Nie wiemy nawet, czy takie maty istnieją – ale tytuł trochę clikbaitowo brzmi 🙂 Analizy stron internetowych konkurencji, pomagają szybko odnaleźć dziewiczy obszar sieci z godną nowych treści grupą użytkowników. Nie zrażaj się estymowaną różnicą w widoczności. Trendy się zmieniają tak jak i rankingi najczęściej wyszukiwanych słów.

Breadcrumbs – nawigacja okruszkowa

 

Nawigacja breadcrumbs to bardzo przyjazny sposób, w jaki pomagamy użytkownikowi określić jego obecne miejsce w odwiedzanej domenie. Jeżeli zaglądasz do sklepów online, na pewno z nich korzystałeś. Nawigacja okruszkowa wyświetla się w lewym górnym rogu i wygląda tak: Sklep Ogrodniczy > Narzędzia Ogrodnicze  > Łopaty i Widły > Widełki Trójeczki. Każdy z elementów jest klikalny, co ułatwia szybkie poruszanie się po serwisie. Breadcrumbs są ważne także dla wyszukiwarek, ułatwiają poszukiwania najbardziej pasującej do zapytania treści. 

Content Management System (CMS)

 

CMSy to narzędzia ułatwiające budowę oraz zarządzanie treścią na stronie internetowej. Praktycznie każdy, kto ma sporo czasu, może zbudować samodzielnie piękną witrynę. Tylko nie każdy ma świadomość, że Content Managment System nie załatwi nam sprawy optymalizacji kodu. Nie wszystko, co zaprojektujesz, jesteś w stanie prawidłowo osadzić na stronie bez ręcznego wklepywania komend. CMS ułatwiła techniczny aspekt pracy nad stronę i uprzyjemnia wprowadzanie modyfikacji. Dlatego ponad 60% stron internetowych postawionych zostało na samym tylko WordPressie. Zapewnia on bezpieczeństwo, cykliczne aktualizacje, dostęp do przydatnych wtyczek oraz  przyjazny interfejs dla osób początkujących i tych słabo ogarniających temat. 

E -Commerce

 

Handel elektroniczny, dobrze kojarzony jest ze sklepami internetowymi. Lecz jest to stwierdzenie bardzo upraszczające temat, ponieważ nie wszystkie transakcje mające znamiona biznesowych, które odbyły się online, można nazwać e-commerce. Nieograniczone możliwości co do kanałów dystrybucji, dostępność produktów 24/7, bezpieczne płatności oraz nierzadko bardziej przystępne ceny, powodują, że handel online z roku na rok rośnie, stając się pierwszym wyborem dla wielu użytkowników internetu.   

Konwersja

 

Podczas projektowania witryny warto zastanowić się nad jej celem. Co tak naprawdę chcemy osiągnąć, gdy zamieszczamy, na stronie nową treść? Każdorazowe wezwania do działania: zapis na webinar, pobranie e-booka, kliknięcie, dodanie do koszyka będzie miało całkowicie inny sposób prezentacji na stronie wizytówce, w sklepie internetowym a jeszcze inny na firmowym blogu. Konwersja z tych działań, to oczekiwane przez nas zachowanie użytkownika.  A najbardziej pożądany ruch to nagroda za trud włożony w pracę nad stworzeniem angażującej i wartościowej treści. 

Conversion Rate / Współczynnik Konwersji

 

Współczynnik konwersji to stosunek użytkowników, którzy wykonali zakładaną czynność, np. kliknęli link do ogólnej liczby osób odwiedzających stronę lub widzących baner, reklamę. Miarodajne źródło informacji na temat skuteczności rozmieszczonych na stronie „Call To Action”.

Geolokalizacja

 

Geolokalizacja, na którą nieświadomie zezwalasz, dała nowe możliwości w najdokładniejszym personalizowaniu treści. Prosty przykład: Jestem nad polskim morzem. Koniec sierpnia 2020 r. Sarbinowo. Pogoda oczywiście jak to bywa, nieoptymalna. Wpisuję w wyszukiwarkę: co robić gdy  napitala deszcz? W wynikach otrzymuję: Latarnia w Gąskach na każdą pogodę. Właśnie tak działa geolokalizacja. Lokalizujesz klienta z problemem i proponujesz mu najbliższe rozwiązanie. Szkoda tylko, że pokazało, krótki spacer a szliśmy z dziećmi półtorej godziny 🙂

Geotargeting / Geomarketing

 

Geotargeting w Geomarketingu.  To Budowanie i kierowanie reklam, w sposób uwzględniający lokalizację odbiorcy. Kontent, który precyzyjnie wskaże najbliższe miejsce z rozwiązaniem problemu – wygrywa. 

Landing Page

 

To strona lądowania dla targetowanych użytkowników. Najczęściej buduje się ją jako podstronę pod konkretną akcję. Jeżeli chcielibyśmy zaprosić was np. na szkolenie, musimy najpierw przygotować reklamę. Czy wyświetlimy ją grupie docelowej, w tym wam? Nie mamy pewności, że informacje ze spotu, wam nie umkną. Dlatego w reklamie umieszczamy link, za pomocą którego wylądujecie na wcześniej przygotowanym Landing Page. Jeżeli nic was nie rozproszy, to chętnie poprosicie, by wam przypomnieć mailowo lub telefonicznie o zbliżającym się wydarzeniu. W taki właśnie sposób pozyskujemy Lead. Dane kontaktowe, które za waszym pozwoleniem możemy wykorzystać. Oczywiście zgodnie z polityką prywatności naszej strony i obowiązującym wszystkich RODO. 

Lejki sprzedażowe 

 

To sposób planowania działań marketingowych mający na celu zawężanie grupy odbiorców.  Jeżeli podzielimy proces sprzedaży na cykle i w każdym z nich przesiejemy użytkowników, uwzględniając etap, na jakim zakończyli interakcję. Możemy zdecydowanie efektywniej zarządzać kierowaną do nich reklamą. Inne działania będą dotyczyły osób, które tylko odwiedziły nasz sklep. Inne będą też osoby, które dodały produkt do koszyka, a jednak nie dokonały zakupu. Budując lejek sprzedażowy, otrzymujesz informację zwrotną z przeprowadzonych działań. Jest ona niezwykle cenna w osiągnięciu zamierzonego celu biznesowego.

Mapa witryny

 

Sitemap, czyli lista adresów URL, pomagająca robotom sieciowym na indeksowanie witryny. Wygenerowana i zapisana w formacie XML, pozwala uniwersalnie oznaczyć nasze nowo powstałe adresy. Przesłana wyszukiwarce, poinformuje roboty o zmianach, jakie pojawiły się na stronie. Szalenie ważna w przypadku dużych serwisów z setkami podstron, których boty nie skanują przecież codziennie. Pozwala przyśpieszyć czas pojawienia się treści w wynikach wyszukiwania. 

Optymalizacja

 

Optymalizowanie strony www to wszelkie działania mające na celu poprawę jej widoczności  w internecie. Prawidłowo wykonana wymaga przeprowadzenia audytu oraz głębokiej analizy danych z niego pozyskanych. Ilość zmian, jakie można wprowadzić, każdorazowo jest ogromna. Nie należy się jednak zniechęcać. Nawet częściowe wprowadzenie poprawek oraz zaniechanie błędnych praktyk. Sprawi, że jakość każdej strony wzrośnie. Ma to ogromny wpływ na UX jak i osiągane wyniki.

SERP /  Organiczne wyniki wyszukiwania

 

SERP to lista z wyników wyszukiwania stron. Wyniki dzielimy na płatne – reklamy, oraz bezpłatne – organiczne. Nam jako dostawcy treści zależy szczególnie na tych drugich. Duża ilość fraz w organicznych wynikach wyszukiwania, świadczy o prawidłowym doborze słów kluczowych. Analiza SERP pozwala natomiast porównać strukturę treści najlepiej widocznych  stron, np. tych z TOP 10. Tak by i nasze strony były wysoko zindeksowane, odnalezione i często odwiedzana przez internautów.

SEA / Search Engine Advertising

 

Nowych odbiorców, w większości popularnych wyszukiwarek można pozyskać przy pomocy reklamy płatnej. W postaci przygotowanych wcześniej grafik oraz treści reklamowych zwiększamy swoją widoczność. Płatne wyświetlenia w wynikach wyszukiwania mają swoją cenę. Ważne, aby w czasie publikacji wybrać najkorzystniejszy z modeli płatności (CPC, CPM, CPA). Zaletą używania SEA jest duża łatwość w targetowaniu. Precyzyjnie wyznaczymy grupę docelową i testujemy, która z wersji reklamy jest najbardziej skuteczna, a nad którą trzeba jeszcze popracować.  Ważne, że wszystkich zmian w Search Engine Advertising możemy dokonywać w trakcie trwania kampani. 

Search Engine Marketing / SEM

 

Wszystkie działania wpływająca na poprawę widoczności witryny, są działaniami SEM. Praktyki płatne (SEA) jak i organiczne (SEO) są metodami, które dają nam możliwość intensywnego promowania marki, produktu, usługi. W zależności od celu możemy, wykorzystywać je równocześnie. Lub tak jak nasza agencja skupić się na bezpłatnym zwiększaniu ruchu.

Unique visitors

 

Unikalni odwiedzający/użytkownicy. Jeden z parametrów określający typ wizyty na stronie internetowej. Jeżeli przesiejemy pojedyncze wejścia na stronę tylko ze względu na nadany adres IP, otrzymamy liczbę Unique Visitors  – czyli liczbę nowych osób, jakie w wybranym okresie czasu dotarły na badaną stronę www. Dane o tego typu odwiedzinach są szczególnie przydatne w badaniu skuteczności publikowanych reklam.

WooCommerce

 

Co druga strona w Polsce zbudowana jest przy pomocy najpopularniejszego obecnie systemu do zarządzania treścią (CMS), czyli WordPressa. Na potrzeby integracji strony internetowej ze sklepem online powstała wtyczka WooCommerce. Ponad 2000 szablonów, oferuje kompletne narzędzia do scalania: marketingu, zarządzania kontaktami, magazynem, sprzedażą, płatnościami, oraz księgowością. Wszystko, co niezbędne, by przeprowadzić każdą transakcję handlową w internecie. 

Zero Moment of Truth / ZMOT

 

Zerowy moment prawdy, etap w podjęciu decyzji zakupowej, którego celem jest zbadanie autentyczności oglądanych reklam. Jeżeli klient wstępnie już to zrobił, to kolejne 80% kolejnych działań poświęci na potwierdzenie słuszności tej decyzji. Będzie namiętnie wyszukiwał w Internecie rekomendacji, opinii, komentarzy. Jeżeli znalezione informacje utwierdzą lub nie  jego przekonanie o dokonaniu dobrego wyboru pojawia się ZMOT. Moment ten należy wykorzystać. Zadbajmy o aspekt opiniotwórczy w działaniach promocyjnych. Jest on kluczowy i może zaważyć na przyszłych decyzjach zakupowych.

SEO / SEM analiza  

Autorytet strony / Page Authority

 

Autorytet strony to ranga, jaką otrzymują strony internetowe, od użytkowników oraz innych witryn branżowych. Zaufanie, które budowane jest na wysokiej jakości unikalnej treści oraz linkach odsyłających do innych stron z wysokim Page Authority. Pomaga zwiększyć zaangażowanie odwiedzających, częstotliwość wejśc jak i czas spędzony w witrynie. Im wyżej oceniana zostanie użyteczność publikacji, tym większy strona posiada autorytet.

Kod / Błąd / Error 200

 

Odpowiedź HTTP, która oznacza, że wysłane zapytanie przeglądarki do serwera powiodło się. Zostało pomyślnie zrozumiane, a następnie przetworzone. W odpowiedzi użytkownik otrzymał treść zgodną ze wskazanym w przeglądarce zapytaniem.

Kod / Błąd / Error 301

 

Jeden z kodów odpowiedzi HTTP, który służy do trwałego przekierowania adresu URL strony. Informuje, że jej poprzednia zawartość została pernamentnie zastąpiona nową treścią o innym adresie.

Kod / Błąd / Error 404

 

Błąd, który oznacza, że żądany w zapytaniu zasób strony nie istnieje. Komunikat ten występuje dość często gdy serwer nie jest w stanie odnaleźć informacji z podstrony, której użytkownik poszukiwał.  

Kod / Błąd / Error 503

 

Error hosta. Odpowiedź HTTP, która pojawia się w przypadku przeciążenia serwera. Jeżeli limit użytkowników odwiedzających witrynę zostanie przekroczony. Część z nich ze względu na ograniczenia serwera zostanie czasowo odcięta od możliwości łączenia ze stroną. Wbrew pozorom nie jest to zła informacja, i świadczy o ogromnym zainteresowaniu naszym serwisem. Oczywiście trzeba reagować i negocjować limity użytkowników z firmą hostingową. Lecz chyba większość właścicieli stron chciałby mieć tylko takie problemy.

Broken link

 

Broken link to przekierowanie, które umieszczone w serwisie nie odsyła użytkownika do linkowanej strony. URL, prowadzący do niewłaściwej, uszkodzonej lub usuniętej strony ma negatywny wpływ na ogólny profil linków SEO. Jest to ślepa uliczka dla robotów indeksujących witrynę. Należy monitorować czy linki zewnętrzne przychodzące, wychodzące  jak i wewnętrzne prowadzą do aktywnych treści. Wszelkie błędy w nawigacji należy, eliminować np. przekierowaniem 301. Duża ilość broken links wpływa na wiarygodność witryny, obniżając jej pozycję rankingową w wynikach wyszukiwania

Współczynnik odrzuceń / Bounce rate 

 

Współczynnik odrzuceń. Wskazuje procentowo jaka ilość użytkowników odwiedziła naszą witrynę, a następnie bez zaangażowania ją opuściła. Jeżeli ruch na stronie ograniczył się tylko do przeglądania jednej z naszych podstron, to bonus rate rośnie i zbliża się do 100%.  Im niższy współczynnik odrzuceń, tym lepiej. Podczas projektowania serwisu w zgodzie z zasadami UX należy zadbać, by nawet publikacje niezwiązane z odsyłającą frazą były na tyle interesujące, by zaciekawić użytkownika i zachęcić go do głębszej penetracji treści oraz spędzenia większej ilości czasu w obrębie naszej witryny. Jest to kolejny element, który ma znaczenie w ustalaniu pozycji w wyszukiwarkach i zwiększaniu widoczności strony internetowej.

Cache

 

Pamięć podręczna CMS,  służy do jak najszybszego ładowania się danych z naszej strony. Gdy użytkownik przemieszcza się na wcześniej już odwiedzoną podstronę, nie czeka na kolejne przetworzenie treści przez serwer, lecz otrzymuje dane, które już wcześniej zostały zapisane w cache strony i poprzednio mu wyświetlone. Dzięki temu procesowi wiele elementów witryny wczytuje się szybciej, co wpływa pozytywnie na doświadczenia użytkowników serwisu. Każdorazowo po wprowadzeniu zmian na stronie należy czyścić pamięć podręczną. Uaktualniona i zbudowana ponownie, znacznie przyspieszy działanie strony internetowej lub sklepu www.

Crawling

 

Skanowanie i przeszukiwanie treści internetu przez  roboty sieciowe to tzw. Crowling. Na podstawie algorytmu analizowana jest cała treść oraz kod witryny wraz z linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Całość danych w tym te udostępnionych przez nas np. w formie mapy witryny, są wykorzystywane przez  roboty do prawidłowej indeksacji strony internetowej.

CSS – Cascading Style Sheets

 

Arkusze stylów CSS to język, który definiuje wygląd dokumentu HTML. Bez Cascading Style Sheets, każdorazowe zmiany: np. stylu czcionki, kolorze tekstu, szerokości marginesów itd. trzeba by zamieszczać wielokrotnie w kodzie danego elementu naszej strony. Przy pomocy komend w plikach CSS, zdecydowanie wygodniej i szybciej edytuje się wygląd dla całej strony jak i jej poszczególnych bloków. 

Core Web Vitals 

 

Core web vitals to wskaźniki internetowe, na podstawie których wyszukiwarka Gooogle indeksuje witrynę internetową. Najnowsze wytyczne dotyczą:

– szybkości ładowania się strony

-responsywności 

– stabilności wizualnej 

– unikalności treści 

– reklamy w postaci np. pop-up

W maju 2021 r. rozpoczyna działanie nowy algorytm działający w oparciu o wytyczne rankingowe Core Web Vitals. Przetasowania w wynikach wyszukiwania będą na pewno ogromne.  

CTR – współczynnik klikalności

 

CTR to wskaźnik klikalności reklamy lub strony wyświetlonej w wynikach wyszukiwania. Określa jaki odsetek osób, który zobaczył promowaną organicznie lub płatnie treść. Wszedł z nią w interesującą nas  interakcje. Im wyższy CTR, tym lepiej dla naszej strony internetowej.

Direct Traffic – Ruch bezpośredni

 

Ruch bezpośredni jest jednym z rodzajów wejść na stronę, gdzie użytkownik trafi do nas np.: wpisując adres URL witryny w pasek adresu przeglądarki, doda adres naszej strony do „ulubionych”, wejdzie w maila z naszej witryn, kliknie link zamieszczony w dokumencie offline,  lub gdy po 30 min braku aktywności powrócił na stronę w miejscu, w którym zakończył przeglądanie. Wszystkie odwiedziny, które odbyły się bez udziału witryny odsyłającej jest traktowany jako direct traffic

Dofollow / Nofollow Links

 

Linki Dofallow to linki z atrybutem pozwalającym na śledzenie ich przez roboty sieciowe. Nie trzeba ich zamieszczać w kodzie strony, ponieważ wszystkie linki są domyślnie linkami dofollow. Z punktu widzenia SEO większość linków przekazujących ruch powinna posiadać, ten nieblokujący atrybut. Do oznaczenia linków, które nie mają wpływu na SERP np. polityka prywatności, link do rejestracji, link sponsorowany. Stosujemy komendę Nofallow.  Jest to znak dla  robotów, by nie przenosiły mocy naszej witryny. Na mniej niewartościowe treści, do których odsyłamy. 

Google Analytics

 

Niezbędne narzędzie do analityki internetowej od Google. Wprowadzając na stronę, dedykowaną linię kodu, odpowiedzialną za śledzenie. Google Analytics dostarczy nam ogromną ilość danych na temat  naszej witryny. W czasie rzeczywistym podejrzymy ruch na stronie oraz otrzymamy wartościowe historyczne statystyki interesujących nas wskaźników.

Google Search Console

 

Kolejne narzędzie Google, przeznaczone dla administratorów stron internetowych. Umożliwia wysłanie mapy witryny, wygenerowanie pliku robots.txt, analizę wadliwych linków przychodzących i wychodzących. Generuje raport z błędów w adresach URL oraz prezentuje podstawowe wskaźniki internetowe np. dla wersji mobilnych. Analizuje ruch na stronie, uwzględniając w raportach wyświetlenia, kliknięcia, CTR oraz średnią pozycję słów kluczowych w wyszukiwarce.

Hreflang

 

Hreflang to atrybut zamieszczany w kodzie strony, który po pierwsze określa język treści podobnie jak LANG. Plus można za jego pomocą wskazać regionalizacje w kierowaniu wersji językowej strony. Jeżeli chcemy, aby np. waluta Euro wyświetlała się także w UK to przy pomocy odpowiednio skonstruowanego hreflang możemy taki zabieg wykonać. Obcojęzyczną treść, którą publikujemy, warto oprócz samego tłumaczenia, sprawdzić u tzw. „tubylca”. Błędy związane z używaniem zwrotów niezoptymalizowanych pod użytkowników regionalnych, można odnaleźć nawet na dużych portalach. Wyszukiwarki coraz lepiej rozumieją, mowę potoczną. Dodatkowo zwiększa się ilość użytkowników korzystających z wybierania głosowego. Dlatego warto odpowiednio kierować i dostosować stronę dla różnych wersji językowych.  

HTTPS / SSL

 

HTTPS to nic innego jak HTTP w wersji szyfrowanej. Z uwagi na wartość informacji, jakie są obecnie w obrocie pomiędzy stroną a serwerem. Wymogiem jest ze względów bezpieczeństwa użytkowników skorzystać z protokołu HTTPS. Wyszukiwarki nieufnie podchodzą, do nieszyfrowanych stron i proszą o akceptację wejścia na stronę niezabezpieczoną tym protokołem. Brak wersji strony z S na końcu  pływa na ranking naszej witryny w wynikach wyszukiwania.

SSL to certyfikat do protokołu HTTPS. Oferowany  jest w formie kodowanego klucza, najczęściej przez renomowanych wydawców zabezpieczeń. Dostępnych w kilku wersjach, różnych ze względu na stopień ochrony. Celem SSLi jest u standaryzowanie komunikacji w określeniu wiarygodność strony i stopienia zastosowanych na niej zabezpieczeń. Większość certyfikatów posiada gwarancję, w przypadku złamania przez hakerów szyfru przesyłanych informacji.

Inbound Links

 

Link zewnętrzny, przychodzący, kierujący do naszej strony internetowej. Wyszukiwarki tak jak już wcześniej wspominałem, potrafią policzyć ich wartość. Są rekomendacją dla botów do lepszego lub gorszego potraktowania naszej strony w wynikach widoczności. Szalenie ważne z punktu widzenia prawidłowych działań SEO pozycjonerskich. 

Indeksowanie

Indeksowanie. Działanie wykonywane przez roboty wyszukiwarek w przypadku pojawienia się nowej strony, podstrony lub zmiany np. aktualizacja istniejących już wpisów. Ważne, aby nasza witryna przed indeksowaniem była odpowiednio przygotowana pod względem prawidłowej struktury jak i zoptymalizowanej treści. A sam proces indeksowania, choć można wykonać ręcznie w Google Serach Consol, lepiej zaczekać i pozostawić robotom. Według mnie wygląda to bardziej naturalnie. Po co się śpieszyć, dobra strona sama zostanie odnaleziona i doceniona ilością odwiedzin. 

Katalogowanie

Prace SEO, polegające na dodawaniu linków wraz z unikalnymi opisami do różnych katalogów, nazywamy Katalogowaniem. W procesie tym należy zwrócić uwagę na tematykę miejsca, w którym pozostawiamy link odsyłający do naszej strony www. Poprawne katalogowanie, pozytywnie wpływa na działania w link buildingu tematycznym. Zwiększa ruch na stronie, sprowadzając  użytkowników zainteresowanych treścią naszego serwisu.

Keyword Analysis – analiza słów kluczowych

Część agencji interaktywnych analizę słów kluczowych opiera na parametrach takich jak: miesięcznej liczbie wyszukiwań, CPC, konkurencji, SERP-ach itd. Informacje te oczywiście mają wartość, ale w przypadku popularnych fraz wykorzystanie ich bywa trudne i nieopłacalne. Nas zdecydowanie bardziej interesuje jak wzbudzić zainteresowanie użytkowników treścią, która nawiązuje tematyką, ale jest zdecydowanie rzadziej wykorzystywana.  Keyword Analysis konkurencji, nie powinien być skarbnicą fraz do powielenia na naszej stronie. Walką o wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, przy pomocy zdublowanej treści. Nasza agencja interaktywna PJK  w analizach szuka pomysłów jak wykreować świeży, interesujący, unikatowy i przydatny content, który sprowadzi do nas nowych odwiedzających. Audyt słów kluczowych tylko wtedy przynosi oczekiwany rezultat, gdy potrafimy odpowiednio zinterpretować  i zaimplementować otrzymane z niego wyniki.

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja w digital marketingu pewnie brzmi groźnie? Ale według mnie, nie trzeba się jej obawiać, oczywiście jeżeli ma charakter incydentalny. Natomiast jeżeli większość słów kluczowych, na których nam zależy, prowadzi użytkowników do kilku miejsc, na stronie. Lub co gorsze nie prowadzi do tego właściwego, może to być sporym problem. Przykładem, który wyjaśni zagadnienie kanibalizacji, może być sytuacja. Potrzebujemy produktu, wprowadzamy jego nazwę w wyszukiwarce, notabene jest ona identyczna z nazwą domeną i większością słów kluczowych na stronie głównej docelowej witryny. Logiczne jest, że właśnie home page zostaniemy nam wyświetlona w wynikach i na nią będziemy kierowani. Niestety, właścicielowi strony zależy, by fraza ta kierowała zainteresowanych, do jego sklepu internetowego, w którym produkt się znajduje. Co można zrobić, by zmienić w wynikach adres wskazujący położenie produktu. Moje sposoby: Aktualizujemy  treść  strony głównej o synonimy, pozbywając się kierującego słowa kluczowego. Wzmacniamy opis produktu o słowa zależne lub rodzinę słów kluczowych. I najprostszy sposób, linkujemy frazy na home page, by kierowały do produktu w naszym sklepie. Pamiętając, że im mniej kliknięć, tym lepsze wyniki.  

Link profile – profil linków

Profil linków. To podział przekierowań do naszej strony ze względu na źródło ich pochodzenia. „Link profile” można analizować na podstawie kilku parametrów, np.:
– miejsce zakotwiczenia linków (blogi, fora, katalogi, serwisy, itd.)
– typu linków (tekstowy, graficzny itd.),
– rodzaju linków (dofollow, nofollow, itd.)
Wszystkie one dają, wartość w tworzeniu link buildingu.
Ostatnio, na szkoleniu usłyszałem, że im bardziej naturalne wydaje się pozyskanie linków, tym lepiej. Ja uważamy, że nie powinno wydawać się, a musi być w 100% naturalne. Czas zabawy, „w jak oszukać robota Google już minął”, a korzyści z nieuczciwych praktyk, kończą się najczęściej banem i zesłaniem strony w czeluści internetu.

Link Rot

Link Rot, to rodzaj linku, które prowadzi do treści, która już nie istnieje lub do takiej, której położenie zostało zmienione. Jak sama nazwa wskazuje jeżeli mamy jakieś rot linki to mamy próchnicę w przekierowaniach, dziury, które donikąd nie prowadzą. Jak sprawdzić, czy link rot dotyczy naszej strony. Warto systematycznie przeprowadzać audyt adresów URL. Wszelkie błędy w linkowaniu należy naprawiać, podmieniając link lub usuwając go ze strony internetowej. Im mniej dziur w witrynie tym zdrowszy i lepiej postrzegany będzie nasz adres www.

Local SEO

Działania lokalne SEO, to pozycjonowanie mające na celu wskazanie naszej witryny w wynikach wyszukiwania z uwzględnieniem lokalizacji osoby szukającej produktu lub usługi. Przykład: Jeżeli szukam prawnika w Skarżysku, to wyszukiwarka powinna wskazać mi adres strony adwokata ze Skarżyska Kamiennej. Jeżeli mieszkam w Kielcach, to po rower chętniej pojadę do sklepu w świętokrzyskim, niż do tego w kujawsko-pomorskim. Dlatego, aby uskutecznić projektowanie treści oraz pozycjonowanie witryny należy zawsze uwzględniać lokalizację własną, oraz przyszłych odwiedzających.

Noindex

Dyrektywa Noindex odpowiada za blokowanie indeksowania wybranej podstrony w wynikach wyszukiwania. Roboty wyszukiwarki nadal mogą sprawdzić jej zawartość i przekazywać dalej jej  Page Rank, lecz sama strona nie będzie uwzględniana w indeksie wyszukiwania. Noindex często stosuje się np. w przypadku sklepów internetowych, filtrowania i sortowania ich treści. Zbędnym jest osobne indeksowanie adresów tej samej koszulki w rozmiarze S, M, L, XL lub dla jej różnych wersji kolorystycznych.

SEO / Pozycjonowanie

Srearch Engine Optymization i Pozycjonowanie to działania podejmowane poza stroną www, lub w jej obrębie. Celem tych działań jest poprawa pozycji w wynikach SERP. Prace na zewnątrz polegają m.in. na pozyskiwaniu dobrej jakości linków zewnętrznych lub działaniach PR w social mediach wzmacniających wizerunek firmy. Prace wewnątrz to działania wykonywane na stronie internetowe, które obejmują zarówno optymalizację techniczną w kodzie strony jak odpowiedni dobór treści z uwzględnieniem preferencji użytkowników.
Dobrze zaplanowane działania SEO poprawią widoczność strony www, sklepu internetowego. A dobrze zorganizowany ruch w witrynie szybciej przynosi wymierne korzyści w postaci lepszej rozpoznawalności marki oraz efektywniejszej sprzedaży.

Audyt SEO

 

Audyt SEO to analiza techniczna kodu strony, treści na niej zawartych oraz źródeł ruchu na stronie.  Systematycznie przeprowadzany pomaga zlokalizować błędy, oraz wskazuje miejsca z niewykorzystanym potencjałem. Ustalanie strategia SEO zawsze powinno być poprzedzona audytem. A wszelkie zmiany wprowadzone na stronie należy monitorować przy pomocy narzędzi do tego przeznaczonych. Najczęściej, informacje, jakie otrzymamy z przeprowadzonego audytu SEO, mogą przyprawić o ból głowy. Rozwiązanie wszystkich problemów, może okazać się niewykonalne lub nieopłacalne. Dlatego warto skupić się na błędach krytycznych i od ich eliminacji rozpocząć naprawę serwisu www. Najważniejsze to nie powielać tych samych błędów, by ich odsetek na stronie był jak najmniejszy.

Social media  

Ban 


 

Ban to rodzaj kary nakładany przez portale social media oraz wyszukiwarki. Nakładana jest na profile oraz  domeny internetowe, które publikują niedopuszczalne treści lub te, które stosuje zabronione praktyki, łamiące ustalone wytyczne dla webmasterów. Ban powoduje zablokowanie fanpaga’a lub usunięcie strony z zindeksowanych wyników wyszukiwania. Warto zastanowić się, czy działanie, które chcemy przeprowadzać, online są zawsze legalne i w pełni etyczne. Od Facebooka bana możemy dostać np. za spamowanie linkami do naszej strony na grupach. Od Google np. za duplikowanie treści lub ukrywanie linków na stronie.

Grupa docelowa


 

Nie da się prawidłowo targetować produktów, usług lub reklam, jeżeli nie znamy grupy docelowej wśród potencjalnych odbiorców. Przykład: Sposób prezentacji reklamy seniorom będzie różnił się od tego, w jaki wyświetlimy ją młodzieży. Nie wyobrażam też sobie by w Polsce producent octu, w przeznaczeniu produktu wpisał „do frytek”, gdzie w UK czy Irlandii będzie to jego główne zastosowanie. Podział odbiorców  zgodnie z uwarunkowaniami demograficzno-społecznymi oraz behawioralnymi, określa naszą potencjalną grupę docelową. Analizy przeprowadzane offline jak i online zawężają grono osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane naszym produktem, usługą. Ma to szczególne znaczenie dla ustawień w kierowaniu personalizowanych płatnych reklam szczególnie w social mediach.

Lead


 

Lead sprzedażowy w marketingu internetowym to osoba lub firma, która jest zainteresowana naszym produktem lub usług i pozostawiła jakikolwiek do siebie kontakt. Bez adresu, maila, telefonu, nie mamy lead’a. A jak go zdobyć? Można użyć „lead magnet” czyli zachęcić potencjalnych klientów do pozostawienia adresu e-mail lub innych informacji kontaktowych w zamian za „prezent”. Przykład: darmowy e-book w zamian za maila. Tygodniowy okres próbny na test oprogramowania w zamian za dane kontaktowe i numer telefonu. Tak właśnie pozyskuje się lead-y, czyli zainteresowanych ofertą potencjalnych klientów. 

Redirects / Przekierowania


 

Przekierowania redirects to adresy URL, które zamieszczamy wewnątrz lub na zewnątrz naszego serwisu. Ich celem jest odesłanie użytkownika do dowolnego miejsca w sieci, bez konieczności przechodzenia całej ścieżki dostępu. Istnieją różne rodzaje przekierowań, a przykładem może być np. redirect 301, omawiane w tekście powyżej. 

Referrer


 

Jest to adres strony internetowej, który  przenosi użytkownika do innej strony docelowej. Strona odsyłająca. To informacja, jaką wysyłają przeglądarki na temat strony, z jakiej odwiedzający wyszedł, chcąc dotrzeć na wskazany adres. 

Remarketing


 

Social media to nie tylko społeczność, to wyjątkowe miejsce do testowania nowych elementów w marketingu. Internetowe śledzenie użytkownika to normalność na większości portali. Jeżeli potencjalny klient, odwiedził naszą stronę, a nie dokonał żadnej transakcji, nie wszedł w interakcję. Możemy tak pokierować reklamami, formą i miejscem ich prezentacji, by jego zainteresowanie nie wygasło, a link do nasza produktu zawsze był pod ręką. Remarketing online, prowadzony w przemyślany, nienatarczywy sposób doskonale odnajduje się w dzisiejszych działaniach e-commerce.

Referrer


 

Jest to adres strony internetowej, który  przenosi użytkownika do innej strony docelowej. Strona odsyłająca. To informacja, jaką wysyłają przeglądarki na temat strony, z jakiej odwiedzający wyszedł, chcąc dotrzeć na wskazany adres. 

Social Media Marketing (SMM)


 

SMM To wykorzystywanie mediów społecznościowych jako kanału, do promocji w digital marketingu. Chcąc zwiększyć widoczność brandu, ruch i zasięgi, świadomość marki oraz pogłębić relacje. Należy udostępniać angażujące treści w social mediach. Choć wyszukiwarki badają linki pochodzące z SM, to według mnie nie mają one wpływu na pozycje naszej strony w wynikach wyszukiwania. Lecz na pewno zwiększają na nią ilość wejść.

The Open Graph protocol


 

Jest to protokół wymyślony przez Facebook. Którego celem jest ujednolicenie i u standaryzowanie sposobu wyświetlanie treści witryny i jej funkcjonalności. Tak, aby była jednolita bez względu na miejsce w sieci, w którym zostanie wyświetlona.

Facebook Piksel 


 

Piksel Facebooka to kod html przypisany do indywidualnego konta reklamowego na portalu społecznościowym. Zbiera on informacje o zachowaniu  użytkowników odwiedzających stronę tak, aby w momencie tworzenia reklamy, jak najdokładniej dobrać grupę docelową. Twory listy remarketingowe, pomocne w automatyzacji procesu wyświetlania treści reklamowych na FB byłym użytkownikom naszej strony internetowej. 

Zdjęcia / Video / Audio

Banner Blindness

 

Ślepota banerowa, to zachowanie internautów polegające na świadomym lub nieświadomym ignorowaniu reklam, lub linków w formie baneru. Klikalność takiego sposobu prezentacji (CTR) wynosi od 0,5% do 1%. Słabo, chyba że mamy naprawdę wysokomarżowy produkt, by wykorzystać jego potencjał. Taki sposób prezentacji produktu lub usługi ma jednak swoich zwolenników i spory udział w rynku. Dlatego, że ludzie może w niego nie klikają, ale na pewno go widzą.  

Bumper Reklamowy

 

Bumper reklamowy to sześcio – sekundowy filmy wyświetlany np. na Youtube. Jego zaletą jest brak możliwości, pominięcia reklamy. Przeznaczony dla użytkowników mobilnych. Skupia ich uwagę i zachęca do interakcji. Efektywnie uzupełnia kampanie digital i ma dobre wskaźniki CPM (koszt tysiąca wyświetleń)

Favicon

 

Kojarzysz tę małą ikonkę w wynikach wyszukiwania, przed adresem strony www. Najczęściej grafiką użytą do oznaczenia serwisu będzie firmowe logo. Favicon bo o nim mowa, nie ma istotnego wpływu na pozycję naszej witryny, ale prawidłowo wkomponowany może zachęcić do kliknięcia. Odświeża w pamięci użytkowników zawartość strony np. podczas przeglądania historii wyszukiwania.

Jingle

 

Dżingiel to krótki utwór dźwiękowy, muzyczny zamieszczany w realizacjach video oraz audio. Służy do utożsamienia, melodii z zawartością produkcji. Spaja publikacje, posiadając w aranżacji wydźwięk reklamowy. Często jingle to fragmenty znanych szlagierów, które po odpowiedniej obróbce chętnie wykorzystujemy w podcastach, vlogach, reklamach video.

Image SEO 

 

Pozycjonowanie obrazów to optymalizacja  zdjęć oraz grafik tak, aby zwiększyć ich widoczność w przeglądarkach. Szczególnie tam, gdzie wizualne doświadczenia z treścią mają przeważające znaczenie w podjęciu decyzji zakupowej lub innego rodzaju interakcji użytkownika z witryną. 

Optymalizację obrazów można przeprowadzić za pomocą. 
– kompresja oraz zmian formatu pliku graficznego,
– opisy zdjęć zawierające słowa kluczowe, 
– treść alternatywna tzw. alt tagi,
– sitemap obrazu, czyli mapa witryny z linkami oraz informacjami na temat zdjęć na naszych stronach.

Packshot

 

Packshot to zestaw zdjęć reklamowych, ruchomych lub nieruchomych na białym tle. Doskonałe odwzorowanie produktu z zachowaniem minimalistycznej formy. Pozwala wyeksponować jego detale w trójwymiarowej perspektywie. Ciekawym pomysłem na  zastosowania packshotów jest seria zdjęć obrotowych, czyli prezentacja 360°.

Podcast

 

Podcasting to rodzaj publikacji dźwiękowej, ukazujący się w mediach internetowych. Cykliczne nagrania audio są ciekawą alternatywą dla blogów i vlogów. A możliwość odsłuchu online lub pobrania  utworu z jednej z platform odsłuchowych np. Spreaker , iTunes. Daje możliwość dotarcia z ciekawą treścią do ogromnej ilości użytkowników. Oczywiście jeżeli jakość oraz forma nagrań posiada odpowiednią formę prezentacji. Idealna reklama w przypadku promocji marki osobistej.

Video Search Engine Optimization

 

Optymalizacja Video pod SEO. Działania polegające na przygotowaniu plików, których rozdzielczość będzie odpowiednia dla danego serwisu oraz sposobu ich wyświetlania. Dodatkowo zastosujemy miniatury, czyli krótki podgląd filmów wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Zamieścimy  prawidłowe opisy z zastosowaniem w nich kluczowych fraz. Zoptymalizujemy treści o wyjaśnienie zawartości, by ułatwić pracę robotom sieciowym indeksującym nagranie. Otagujemy filmy, by w przyjazny i prosty sposób wskazać ich tematykę. To tylko podstawowe prace, jakie trzeba wykonać, by przygotować video do publikacji.

Viral Content

 

Viral to popularna forma publikacji treści, która najefektywniej prezentuje się w formacie dobrej jakości video. Musi zawierać odwołanie do jak najbardziej aktualnych wydarzeń. A forma ivh prezentacji powinna być nieszablonowa i zdolna wywoływać skrajne emocje. Tak skonstruowany viral potrafi, niczym wirus rozprzestrzenić się wśród użytkowników. Nie ważne jak mówią, ważne, że mówią i nazwiska nie przekręcają 😉

Vlog

 

Blog w formie video. Jeżeli chcesz poszerzyć profil swojej aktywności online, warto zainteresować się tą formą promocji. Własny kanał np., na Youtubie to coraz bardziej popularny sposób prezentacji treści. Szczególnie dobrze odbierany jest on przez młodszych użytkowników internetu – nie chce się małym dziadkom czytać:)  Vlogowania nie trzeba się bać a w dobie wydajnych kamer w telefonach, rozpoczęcie i publikacja nagrań stała się dziecinnie prosta. Niestety konkurencja w ostatnich latach, wzrasta. Lecz jak to mówię, dobry pomysł i wartościowy content w internecie obroni się sam.

Voice Over

 

Voice – over to technika polegająca na nagrywaniu narracji do istniejącej już produkcji filmowej lub animacji. Przygotowanie tekstu do nagrania musi uwzględniać tzw. timecod, czyli tempo materiału źródłowego. Nałożenie kolejnej ścieżki dźwiękowej lektora jest integralną częścią montażu reklam video. Co ważne możemy zdalnie nagrać głos wybrany z oferty kilkudziesięciu lektorów. By jak najlepiej wkomponować się w charakter każdej produkcji.

Content marketing 

Artykuł sponsorowany

 

Artykuł sponsorowany to forma promocji w postaci ciekawej treści zamieszczonej na jednym z serwisów o dużej widoczności. To rozwiązanie dla nowych stron, które pragną zainteresować nowych użytkowników, dodatkowo pozyskując mocny link przychodzący. Jeżeli tematyka portalu jest związana z branżą, a strona linkująca posiada wysoki ranking. Wystarczy kilka artykułów sponsorowanych, by przekierować moc stron odsyłających, do naszej witryny. Im mniej natarczywy i naturalny jest format tekstu, tym lepiej dla przyszłego odbioru reklamowanej w taki sposób treści. Nasza agencjainteraktywnakielce.pl swoje pierwsze pieniądze zarobiła właśnie za prace związane z odpłatnym publikowaniem treści.

Blog

 

Blog, czyli miejsce do dzielenia się swoimi własnymi spostrzeżeniami, umiejętnościami, doświadczeniem. Od kilkunastu lat, ta forma dotarcia z treścią pisaną do odbiorcy,  ma swoich zagorzałych zwolenników. Choć wydaje się, że same słowa nie mają już, takiej mocy kreatorskiej jak kiedyś, ze względu na ogromną ilość vlogów jak i podcasty. To nasza agencja w dalszym ciągu  jest szczerym fanem i promotorem blogowania. A dobrze prowadzony blog ekspercki ma ogromne znaczenie w zasięgach i pomaga kreowaniu marki. Dopóki człowiek będzie uczył się pisać i czytać, dopóty merytoryczne artykuły na stronach internetowych będą miały wielką wartość. Z doświadczenia natomiast wiemy, że prowadząc bloga. Pozycje słów kluczowych powiązanych z jego treścią są zdecydowanie wyżej w wynikach wyszukiwania. Najlepszym przykładem co może dawać blog, jest ten prowadzony przez współwłaściciela agencji, czyli Dianę z pieniadzjestkobieta.pl

Clickbait

 

Tytuł clikbaitowy to sposób uchwycenia treści tak, aby zachęcić widownie do kliknięcia jego link. Na pewno zwiększa liczbę odwiedzin strony, lecz może spowodować ograniczenie średniego czasu, jaki użytkownik na niej spędza – sprawdzone na portalach ringieraxelspringer.pl. Dzieje się tak dlatego, ponieważ gdy roboty z dużych serwisów zaczną go udostępniać, dociera on nie zawsze do odbiorców faktycznie zainteresowanych prezentowaną przez nas treścią. Za to radość blogera, który widzi setki użytkowników w czasie rzeczywistym na swoim blogu, bezcenna.

Content Marketing

 

Content Marketing, dziedzina digital marketingu, której głównym zadaniem jest cykliczne dostarczanie wartościowej treści. Tak jak już wcześniej wspominałem, jesteśmy wielkimi zwolennikami planowania strategi content marketingowej. Uważamy, że długofalowy i przemyślany proces publikacji rzeczowych, aktualnych i atrakcyjnych w formie zawartości. Jest o wiele wydajniejszy, niż każda inna forma reklamy. Budujemy grupę użytkowników internetu, którzy z chęcią wracają i dzielą się naszą treścią. Sieć jest coraz większa a statystyki i procentów nie da się przez długi czas płatnie stymulować. Dlatego im większa ilości osób będzie organicznie odwiedzała twoją stronę, tym większe prawdopodobieństwo dotarcia do zainteresowanych z ofertą płatną.

Copywriting

 

Copywriting – samo tłumaczenie mówi o kopiowaniu treści i faktycznie mnóstwo copywriterów tym właśnie się zajmuje. Mają oni swoich fanów i większość opisów na stronach i sklepach, sloganów reklamowych, publikacji dostarczana jest przez kopiujących treść klepaczy. Mają oni stawki, adekwatne do jakości swoich tekstów. Według mnie dobry tekst powstaje w około 2 dni, jeden dzień to research, przygotowanie słów kluczowych oraz grafik. Drugi to autorski tekst, który wyczerpie temat, wskaże zagadnienia wymagające dyskusji, dostarczy emocji i subtelnie pokieruje czytelnikiem w wybrane przez nas miejsca. 

Długi ogon – long tail

 

Long tail to sposób zbudowania frazy, tak aby składała się z kilku słów. Główne słowo kluczowe występuje z parametrami, cechami określającymi jego specyfikację.

Przykład: Chcemy wprowadzić długi ogon w naszym sportowym sklepie online dla słowa kluczowego „bluza”. Tworzymy frazę do badań –  „bluza damska nike air max z kapturem szara”.

Wyniki dla średniej miesięcznej liczby wyszukiwań:

bluza / bluza damska – 110 tys.,

bluza nike damska  –  12 100, 

bluza nike szara – 1600,

bluza nike szara damska – 390,

bluza z kapturem damska nike – 210,

bluza air max – 90,

bluza nike air max damska – 30,

Zalety frazy long tail zastosowanej dla słowa kluczowego „bluza”, to po pierwsze znaczenie. Zwiększyła się możliwość kombinacji wprowadzanych do wyszukiwarki zwrotów, po jakich użytkownicy odnajdą naszą przykładową „bluzę”. Po drugie mamy znacznie sprecyzowaną konwersję, co ma olbrzymie znaczenie w przypadku płatnych promocji. Po trzecie – łatwiej znajdziemy synonimy, słowa zależne oraz rodzinę sów kluczowych dla frazy z długim ogonem. 

 

 

Duplicate Content

 

Zduplikowana treść to coś, czego nie lubimy i nie robimy nigdy. Nagminnym jest powielanie contentu przy próbach uzyskanie lepszej pozycji w wyszukiwarkach. Roboty szybko odnajdują plagiaty i odpowiednio je indeksują, gdzieś tam w czeluściach internetu 🙂 Naturalnym i dopuszczalnym duplikatem treści desktopowych jest wersja mobilna strony. Zamieszczamy wtedy w kodzie strony komendę  „rel = canonical”, która wskazuje wyszukiwarkom do indeksacji, oryginał.

Wpis gościnny 

 

Wpis gościnny to znacznie lepsza forma promocji treścią niż artykuł sponsorowany. Często jest publikacją bezpłatną lub barterem. Korzyści płynące z umieszczenia takich wpisów na perspektywicznych stronach są ogromne, ze względu na przyszłą widoczność gościnnych artykułów. Jeżeli uda nam się natomiast zamieścić tekst na poczytnym portalu, zdobędziemy trochę mocy linkującego serwisu. O tym często zapominamy w przypadku wpisów gościnnych oraz innego rodzaju publikacji zewnętrznych – to aktualizacja treści jest kluczowym parametrem określającym średnią wartość dla publikowanego contentu.

Słowa kluczowe

 

Słowo kluczowe to fraza, po której roboty wyszukiwarek indeksują treść, a użytkownicy ją odnajdują. Oczywiście jak to bywa z chorobami wieku dziecięcego, roboty często nabierały się na duże nasycenie teksu słowami kluczowymi. Nawet gdy był on o „d***e Maryni”, to i tak jego pozycja na dane frazy była bardzo wysoka. Lecz robo-dzieci wydoroślały i nauczyły się eliminować cwaniaczków, promując naturalną formę kreowania treści. Słowa kluczowe powinny opisywać zawartość witryny i być używane z umiarem. Ich nasycenie powinno być uzależnione od długości publikacji. Musi naturalnie integrować opisywane zagadnienie. Spajać treści na stronie i przyciągać ukierunkowanych odwiedzających. Nieprawidłowy dobór słów kluczowych lub ich brak na stronie, wpływa niekorzystnie na indeksację. A wyniki tych nieprawidłowości można odnaleźć w niskiej ilości odwiedzin.

Pozycja słowa  kluczowego / Keyword Placement

 

Pozycje słów kluczowych w tekście powinny być zaplanowane i strategicznie rozmieszczone. Używane naturalnie i prawidłowo zawarte w tytule, nagłówkach, tagach, meta opisach, będą kluczowe do zrozumienia przez roboty i użytkowników, jaką publikację posiada zawartość. Jeżeli uporządkujemy treść na stronie, łatwiej będzie nam pozycjonować wartościowe słowa kluczowe.  

Keyword Rank

 

Keyword Rank to miejsce rankingowe publikacji /strony internetowej/ opisu w sklepie internetowym w wynikach wyszukiwania. Każda kombinacja kluczowych fraz daje inną pozycję w wyszukiwarce, która zmienia się wraz z zaufaniem do naszej witryny oraz sezonowością wybranego słowa kluczowego.

Poison words

 

Słowa zatruwające treść na naszej stronie. Są odnajdywane przez roboty i klasyfikowane jako niskiej jakości lub niedozwolone publikacje. Takim przykładowym słowem może być np. „pożyczka bez BIK”. Robiliśmy kiedyś na blogu takie badanie: Tytuł wpisu: Pożyczki bez BIK, szybko i bez zaświadczeń. Czy to dobry pomysł? Niestety negatywny przekaz contentu nie został prawidłowo (pozytywnie) zinterpretowany przez wyszukiwarki. Co miało swoje odzwierciedlenie w słabszej widoczności całej witryny. Mam nadzieje, że z tym opisem nie będzie podobnie 🙂

Semantic search – wyszukiwanie semantyczne

 

Wyszukiwanie semantyczne. Nareszcie sztuczna inteligencja potrafi rozpoznawać tekst nie tylko leksykalnie (badanie znaczenia pojedynczych słów). Lecz także przez dokładne przyporządkowanie treści tekstu do intencji osoby wyszukującej. Wyszukiwarka szuka kontekstu, wiąże ze sobą interakcje. Sprawdza, jak skutecznie dana fraza zachowuje się w sieci semantycznej. A z zebranych danych generuje jeszcze precyzyjniej wyniki wyszukiwania.  

 

LSI

 

Słowa kluczowe LSI to frazy, które są semantycznie nasycone podstawowym słowem kluczowym. Pozwalają opisać temat bez niepotrzebnego powielania głównej frazy. Kontekst, bliskoznaczność i przyjęte społecznie znaczenie lepiej reaguje na wpisywaną treść w wyszukiwarce i zdecydowanie naturalnie ją prezentuje.

Snippet Bait

 

Krótkie fragmenty podsumowujące zawartość strony mają za zadanie odpowiedzieć w kilku zdaniach na pytania zawarte w wyszukiwarce. Statystycznie mają one większa klikalność o około 30% w porównaniu z tekstami bez Snippet Bait. Planując publikację, staramy się jak najlepiej przygotować fragmenty wyróżnione. Ułatwią one  pracę robotom i zwiększą ilość odwiedzin strony www. 

Snippet Review

 

Gwiazdki w wynikach wyszukiwania. Po zastosowaniu bardzo często współczynnik klikalności idzie ponad 30% w górę. Na blogach oraz jako wizytówka produktu w „Zakupach Google”  to ciągle atrakcyjna forma wsparcia dla CTR treści. Jeżeli wpisy nie mają negatywnego wydźwięku, pomagamy implementować Snippet Review na sklepy internetowe oraz blogi.  

Storytelling

 

Storytelling to sposób narracji, stworzony w publikacjach na podstawie mniej lub bardziej realnych historii. Marketing, który wykorzystuje treść, do przekazania emocji – ożywia poruszane zagadnienie, pobudza wyobraźnie, skłania do refleksji, dłużej pozostając w pamięci. Dobrze przedstawiona „True story” ma ogromną moc oddziaływania na widzów i czytelników. Opisywane zdarzenia angażują odbiorców, zachęcając do większej ilości interakcji.